top of page
Klachtenregeling

Wij van Goma zullen ons dagelijks inzetten om jouw bewind of mentorschap zo prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat jij niet tevreden bent. We horen het dan heel graag van jou en zoeken dan samen naar een oplossing. Mochten we er samen niet uitkomen, dan kun je ook een officiële klacht bij de kantonrechter indienen. Hieronder lees je hoe je dat moet doen.

1 Algemene bepalingen

1.1. De klachtenregeling wordt tijdens de intakeprocedure of bij benoeming aan de

klant verstrekt. De klachtenregeling is ook gepubliceerd op de website www.gomanederland.nl.

 
2 Begripsomschrijvingen

2.1. Professioneel mentor of bewindvoerder

Verder te noemen de mentor of bewindvoerder. De persoon die op grond van een beschikking van de kantonrechter optreedt als professioneel mentor of bewindvoerder in zaken van vermogensrechtelijke of niet-vermogensrechtelijke aard van de rechthebbende.

2.2. Cliënt/klant

De persoon over wie de kantonrechter het professioneel mentorschap of bewindvoering heeft uitgesproken.

2.3. Klacht

Een uiting van onvrede over het professioneel mentorschap of de bewindvoering die door de betrokkene als onjuist, onvoldoende of onterecht wordt ervaren. Hierbij gaat het om gedrag en handelen, maar ook over het nalaten van bepaalde zaken, door de professioneel mentor of bewindvoerder.

2.4. Klager

Cliënt die een klacht indient of de persoon die dit uit naam van de cliënt doet.

2.5. Aangeklaagde

De persoon tegen wie de klacht is gericht.

3 Procedure 

3.1. Er kan een klacht ingediend worden door de cliënt of zijn/haar partner en naaste familieleden

evenals door de instelling waar de cliënt wordt verzorgd of begeleid.

3.2. De klager kan op eenvoudige wijze de klacht bekend maken door middel van het

klachtenformulier dat te vinden is op de website www.gomanederland.nl (onderaan deze pagina) of telefonisch opgevraagd kan worden.

3.3. Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk of via het klachtenformulier ingediend worden bij de directeur van Goma Bewindvoering & Mentorschap, Levi Gorissen. Een klacht moet worden ondertekend en ten minste bevatten:

  • Naam van de klager, adres en woonplaats

  • Naam en contactgegevens van diegene die de klager bijstaat (indien van toepassing)

  • Datum waarop de klacht is ontstaan

  • Omschrijving van datgene waarover de klacht gaat

3.4. De indiener van de klacht ontvangt binnen 14 dagen, gerekend vanaf de datum

poststempel, een ontvangstbevestiging. De mentor of bewindvoerder zal nagaan of de klacht door bemiddeling kan worden opgelost. Lukt dit, dan ontvangt de indiener van de klacht daarvan schriftelijk bericht. De klacht wordt door de mentor of bewindvoerder afgehandeld binnen een termijn van 6 weken.

3.5. Indien een klacht gegrond wordt verklaard wordt de klager schriftelijk geïnformeerd over de

gevolgen welke de mentor of bewindvoerder hieraan verbindt (Zoals bijv. aanpassen van de werkwijze, het uitspreken van een verontschuldiging en/of de vergoeding van nodeloos veroorzaakte kosten voor de cliënt).

3.6. Wanneer de klacht ongegrond wordt verklaard zal hier een toelichting op worden verstrekt.

3.7. Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost is er een mogelijkheid de klacht na

behandeling voor te leggen aan de kantonrechter.

3.8. Het staat de cliënt altijd vrij om rechtstreeks een klacht in te dienen bij de kantonrechter.

3.9. De ingediende (en door de klager ondertekende) klacht wordt door de mentor of bewindvoerder geregistreerd in

het klachtenregister.

3.10. De uitspraak van de rechter zal door klager en aangeklaagde als bindend beschouwd moeten

worden.

3.11. Een klacht wordt na 12 maanden na beëindiging van het desbetreffende mentorschap of bewindvoering niet meer als ontvankelijk beschouwd.

3.12. De complete afhandeling van de klacht wordt eveneens geregistreerd in het klachtenregister,

dit klachtenregister (ten aanzien van de betreffende klacht) is op verzoek van klager en (indien

noodzakelijk) de kantontrechter ter inzage te overleggen.

4 Slotbepaling

4.1. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2022 en geldt voor onbepaalde tijd.

bottom of page